European Bartender School deel 1 - Reisverslag uit Sydney, Australië van Daan Hagen - WaarBenJij.nu European Bartender School deel 1 - Reisverslag uit Sydney, Australië van Daan Hagen - WaarBenJij.nu

European Bartender School deel 1

Door: Daan Hagen

Blijf op de hoogte en volg Daan

14 Juli 2015 | Australië, Sydney

De European Bartender School

In mijn vorige blog kon je mijn ervaringen van de reis en mijn eerste week in Colloroy verlopen was. Nu zullen mijn avonturen gedurende mijn verblijf in New Town en de European Bartender School hostel te lezen zijn. Dit keer is het de eerste maand van mijn European Bartender School, het is een best verhaal dus neem er de tijd voor

Woensdag 3 april
De dag dat mijn avontuur aan de European Bartender School begon…. En hoe!

Om 10.00 ’s ochtends moest er uitgecheckt worden in het hostel in Colloroy. Dit was eigenlijk een rare gewaarwording want de groep waar je de hele reis en week tot nu toe mee hebt samen gereisd valt uiteen. Iedereen gaat zijn eigen pad en dan merk je hoe erg je naar elkaar groeit als groep. Dit zal ik later ook merken op de European Bartender School (EBS). Ik verliet het hostel in eerste instantie alleen maar uiteindelijk door getreuzel ging ik met 6 anderen weg. Iedereen met een grote backpack op de bus in, dat ons naar Sydney central zo brengen. Op central splitste de groep zich op naar verschillende hostels en ik ging naar de wijk New Town en het EBS hostel. Iets over New Town: en.wikipedia.org/wiki/newtown,_new_South_wales
Hoe ik New Town zag: gezellige wijk met restaurantjes en parken waarmee van alles zag lopen. Van zwervers en punkers tot scholieren en mannen in driedelig pak uit alle delen van de wereld.

Oké weer verder met het verder met het verhaal: ik ging een halve week eerder want mijn cursus startte op 6 april. Het EBS hostel was mijn nieuwe thuis voor, zal blijken, de komende drie maanden.

Rond 13.30 uur checkte ik in en de eerste die ik tegenkwam was Julian, een deen die zelf de cursus heeft gedaan en nu manager was van het hostel in Sydney. Hij gaf mij de instructies en de sleutel tot kamer 6. Ik liep de trap op kwam niemand tegen liep naar mijn kamer. Mijn kamer was een 8 persoon kamer met 4 stapelbedden. Aangezien ik de eerste was kon ik nog kiezen. Koos een beneden bed in een hoek en plofte mijn spullen neer op mijn bed en koos een kluisje. Na een momentje te hebben genomen en er bewust van zijn geworden dat het EBS avonturen begonnen is ging ik naar de keuken.

In de keuken aangekomen staat er een grote tafel waar je met ongeveer 10 personen aan kunt zitten. En hier zaten de overblijfselen van voorgaande cursussen. Mensen van de course in december 2014 tot maart 2015 zaten aan deze tafel. De tafel waar vele herinneringen gecreëerd zouden worden. Aan de tafel zaten Zweden, Engelsen, Nederlanders, Denen en Zwitsers. Ik werd gelijk uitgenodigd om erbij te komen en kreeg gelijk een glas met Goon. Goon moet je net als koffie en bier leren drinken. Goon is de goedkoopste witte wijn van Australië en is echt rotzooi. Maar het zou de Bartender School niet wezen als er na dat eerste glas, een mix van goon voorgezet kreeg wat aanzienlijk beter smaakte. Niet veel later kreeg ik een kamergenoot, een Italiaan genaamd Daniele. De eerste twee van de zes op kamer 6 waren gearriveerd. Hij zou net als ik de april course volgen en daarom werden wij de nieuwelingen genoemd.

’S Avonds kregen wij, de nieuwelingen, onze ontgroening in het hostel. Omdat het een overbruggingsperiode van een week was tussen twee cursussen (maart - april) waren de oud studenten in een feest modus en dat resulteerde in dat de drank op tafel kwam. Na het eten gingen we een spel spelen genaamd Ring of Fire (ook wel kingsen genoemd). Dit is een drank spel met verschillende varianten maar de variant die wij speelden in het hostel gaat als volgt: in het midden van de tafel staat een grote jug, die gedurende het spel gevuld wordt. Om die jug ligt, in een gesloten ring, een spel kaarten en elke kaart heeft een regel. Variërend van drink zelf tot je mag niet in iemands ogen kijken. Als de kaart gespeeld is moet het op een fles bier gelegd worden en de stapel mag er niet afvallen. Gebeurd dat dan moet je het opdrinken. Om de beurt moet je een kaart pakken en de ring mag niet breken, breek je de ring dan moet je de inmiddels gevulde jug drinken. Hoe wordt de jug gevuld: elke keer als er een koning gepakt wordt moet diegene een deel van zijn drinken in de jug gieten. De vierde koning moet de jug leeg drinken. Alleen wijn of bier is niet erg maar hier werd van alles gedronken bier, wijn en cocktails en dat door elkaar kan of verrassend lekker of echt smerig wezen.

Tijdens dit spel werd met kaart 10 een nieuwe regel ingesteld en de regel was: elke keer als een oud student dronk, de nieuweling moest hetzelfde drinken. Variërend van een slok tot een heel flesje. De Italiaan en ik waren zo gezegd het haasje want ze deden het erom om ons te laten drinken en laat ik het zo zeggen…. dat is ze goed gelukt. Maar oh wat was het een leuk begin en goed voor het groepsverband.

4 en 5 april
De mede studenten van de april course kwamen een voor een binnen en al snel zaten de Italiaan en ik met vier andere jongens op kamer 6. De zes van zes werden wij genoemd bestaande uit twee Zweden, twee Italianen, een japanner en een Nederlander. Gedurende de maand april zouden wij naar elkaar groeien als een echte familie en dat ook in stijl afsluiten (Hier later meer over).

6 April – 28 april
Maandag moesten we om 8.00 klaar staan in de keuken en werden we begeleid door Julian en Nic (de events manager van de EBS Sydney). Onder begeleiding van deze twee gingen we met de trein naar de Bartender School. Deze reis duurde ongeveer 20 minuten en was gelijk gezellig (met de zes van room 6) verder was iedereen nog beetje stil. De groep bestond uit veel Europeanen (18 vd 23) rest kwam uit Japan, Tahiti en Australië. Op school aangekomen werden we voorgesteld aan onze instructeurs: Pia uit Zweden en Tharmo uit Estland. Zij zouden ons lesgeven. Mijn schooldagen waren van 9.00 uur tot 15.30 uur en bestond grofweg uit 3-4 blokken waarin de volgende onderdelen behandeld werden: theorie, free pour (het schenken van de dranken zonder maatbeker), flairing (het gooien en doen van trucs met flessen) en bar training (het oefenen van de cocktails achter de bar). Maar voordat we met deze blokken begonnen hadden we altijd eerst een toets, ja elke dag en aan het eind vd week op vrijdag een groot examen. In deze testen werden de 5-6 cocktails getoetst die we de vorige dag mee hadden gekregen voor huiswerk. Van elke cocktail moesten wij weten: welk glas, welk ijs, welke methode, welke ingrediënten, hoeveel van alles en welke garnering. En dit varieerde van een gin tonic met twee ingrediënten tot de long island ice tea met 10 ingrediënten. Op vrijdag hadden we dus een examen alle cocktails van die week en alle theorie van die week. Ene keer ging de theorie over wodka, dan over rum, tequila, whisk(e)y, gin of likeuren.

Na afloop van de test hadden we altijd een tasting, tijdens deze tasting werden alle cocktails echt gemaakt, waar wij voorheen het met water en foodcoloring maakten. Tijdens het proeven hadden we huiswerk. Namelijk noteren waar het naar smaakt, hoe je het zou omschrijven voor de gast en wanner jij het zou drinken. Dit ging zo de hele maand lang met her en der een aanvulling van een masterclass over de verschillende dranken, flair en cocktail competitie en speciale tasting van de verschillende soorten drank (bijv: whisky/rum/gin) en de verschillende merken binnen een soort. Ook hier weer met hetzelfde huiswerk als bij de cocktails.

Buitenschoolse activiteiten:
Het was niet alleen tijd van studeren en hard leren maar ook tijd van feesten en plezier. (De meesten zullen de foto’s op facebook wel voorbij hebben zien komen) hahahahaha

En daar kwam Nic (zoals eerder genoemd) naar voren. Gedurende de weken heeft hij verschillende activiteiten georganiseerd.

In de eerste week hadden we een bioscoop bezoek aan IMAX, het grootste bioscoopscherm van de wereld. De film die we daar keken was fast en furious 7, wat echt geweldig was.

Verder hadden we de eerste week de beruchte party bus met als thema: neon! Veel oud studenten gingen ook weer mee en de verhalen die ik gehoord had beloofden veel goeds. Als voorbereiding gingen we met zijn allen naar de Kmart. Een grote V&D maar dan met Aldi prijzen. Hier werden alle foute en neon kleren gekocht. Van knal roze legging en haarbanden tot lichtgevende oorbellen en vliegenmeppers. Neon stiften en spray werd ook gekocht om de kleren te pimpen. Na helemaal klaar te zijn gingen we met een partybus van bar naar bar om daar een feestje te bouwen.

Week twee:
Op de woensdag in week twee hadden we een crabrace. Ja je leest het goed een crabrace. Er waren acht krabben die je voor twee dollar kon huren en benoemen waarna er steeds twee tegen elkaar gingen racen. Op een vierkante tafel met een ronde cirkel in het midden moesten de krabben vanuit het midden zo snel mogelijk naar de buiten kant vd cirkel lopen. Wie woning door en kon uiteindelijk een bon van 20$ verdienen voor drank. Ik heb dit twee keer gespeeld en twee keer gewonnen. Met 3$ inzet (een had ik gedeeld met iemand) 40$ aan drank binnen winnen is toch leuk.

Verder hadden we in week twee een kroegentocht door New Town waarbij we begonnen in een van de bekendste cocktail bars van Sydney: earls duke joint. Vervolgens gingen we nog naar drie andere bars waar er steeds andere spellen gedaan werden waarmee je punten kon winnen en uiteindelijk een prijs mee kon winnen.

Week drie was qua activiteiten een drukke week. Met een kroegentocht, surfen en bubble soccer. De kroegentocht was naar Manly, een andere wijk van Sydney waarbij je met de bus of de boot kunt gaan. Vlak voordat we zouden gaan kreeg ik het aanbod om voor de avond te werken en dat ik dan later aan kon sluiten bij de kroegentocht. Helaas duurde het werk langer dan verwacht en kon ik niet meer naar Manly.

Surfen was op zaterdag, de mensen die op de kroegentocht waren geweest stonden half slapend te wachten. Voor het surfen werden we opgehaald door de surfschool en afgezet op een privé strand waar we de hele dag konden surfen en relaxen. Rond 13.00 uur kregen we een lunch in de vorm van een barbecue. Lekker surfen, barbecueën, biertje erbij, zon en muziek, de perfecte zaterdag. Tegen 17.00 uur gingen we weer naar huis.

Op zondag stond Bubbel soccer op het programma. Wat is bubbel Soccer? Nou dat is het volgende: normaal voetbal op een 5 tegen 5 veld alleen heb je nu een grote luchtballon om je heen waardoor je overal tegen aan kunt botsen. Deze bubbels veranderden het voetballen in een duw en beuk wedstrijd waarbij je niet veilig was van de tegenstander maar ook niet van je teamgenoten en de ‘scheids’. Na dit twee uur gedaan te hebben waarbij je helemaal kapot gaat en je kapot zweet gingen we weer terug naar het hostel. Terug aan de studie.

De vierde week had qua activiteiten een rustige week waarin we alleen het graduation ceremonie, diner en party hadden. Op maandag hadden we de laatste cocktails gehad en op dinsdag alleen maar herhaling. Op woensdag hadden we een 5 uur durende toets bestaande uit: alle theorie en cocktails vd afgelopen 4 weken en het bar examen waarin 12 cocktails binnen 20 minuten gemaakt moesten worden. Op woensdag hadden we de grote schoonmaak zodat we op donderdag alleen maar de afsluiting hadden en lekker konden genieten. Voor de laatste keer.

Gedurende deze vier weken zijn wij, de zes van room 6 zeker naar elkaar gegroeid als familie en hebben dat op speciale wijze gevierd. Gedurende onze maand hadden wij kennis gemaakt met twee mensen van de maart course genaamd Valentijn uit Nederland en Rasmus uit Zweden. Zij hadden met drie andere studenten een tatoeage laten zetten op de laatste dag van hun course. Dit hebben wij met de zes van room 6 dunnetjes over gedaan en zijn ook op onze laatste dag naar een tatoeage shop gegaan. Waar wij allemaal een martini glas met ergens het nummer 6 in verwerkt als tatoeage hebben laten zetten. Een traditie was geboren.

Later die avond was de graduation ceremonie. Ik wist van te voren al dat ik niet geslaagd was omdat ik het bar examen niet gehaald had. Echter had ik wel wat te vieren want ik had mijn afstudeerscriptie gehaald. Tijdens de ceremonie was, hoe kan het dan ook anders byob(bring your own booze). We kregen een filmpje te zien met allerlei leuke, grappige en mooie herinneringen. Na afloop hadden we een all you can eat diner bij een braziliaans restaurant. Waar veel gelachen en gegeten is. Vervolgens gingen we naar een bar waar onze afterparty zou zijn en waar enkele oud studenten ook bij waren. Dit feestje duurde nog tot de vroege uurtjes. En zelfs toen we terug kwamen ging het feestje vrolijk door.

Vrijdag 1 mei
Een trieste dag. Afscheid nemen van familie en vrienden en opruimen van het hostel voor de nieuw mei course.

  • 14 Juli 2015 - 16:38

    Sylvia Hagen:

    Ha zoon van me, wat een uitgebreid verhaal zeg en wat heb je al veel meegemaakt. Leuk om dit zo te lezen!

  • 14 Juli 2015 - 16:38

    Sylvia Hagen:

    Ha zoon van me, wat een uitgebreid verhaal zeg en wat heb je al veel meegemaakt. Leuk om dit zo te lezen!

  • 18 Juli 2015 - 11:30

    E. Van Alphen:

    Hoi Daan, wat fijn om wat van je te lezen! Je schrijft goed en beeldend. Ik krijg de indruk dat je het naar je zin hebt. Via je ouders horen we van je reis en op feestboek zien we vrolijke plaatjes. Goed om te lezen dat je vrienden hebt gemaakt. Vraag: hoe ervaar je/ wat is je indruk van het land, de mensen, cultuur, het weer? Wat valt je op? Mis je iets? Verder begrepen dat je nu is Brisbane bent en weer een job hebt: goed hoor! Ik hoop dat je het leuk /de tijd vindt om ons op de hoogte te houden van je avonturen. Lieve groet, (ook van Corné) Erna.

  • 20 Juli 2015 - 14:01

    Marianne:

    Ha die Daan,
    Wat mooi dat je je droom waar maakt.
    we wensen je veel plezier bij de koeien en je nieuwe uitdaging.
    Ook hier is het volop zomer en veel mensen vieren hun welverdiende vakantie.
    Groeten ook namens Ton.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Daan

Actief sinds 22 Maart 2015
Verslag gelezen: 1640
Totaal aantal bezoekers 4979

Voorgaande reizen:

24 Maart 2015 - 24 Maart 2016

Going to Aussie

Landen bezocht: